וול סטריטניתוח פונדמנטלי

משבר חברות התעופה – האם הקורונה היא רק התירוץ?

עם הפסד צפוי של 113 מיליארד דולר ברווחים של שנת 2020 , וסנונית ראשונה של חברת תעופה שמפסיקה להתקיים, כל עולם התעופה נכנס לסחרחורת של נפילות. וזאת בהשוואה לשנת 2019 בה הרוויח ענף התעופה הגלובלי 838 מליארד דולר. אבל האם הקורנה באמת אשמה בהכל?

 

מה בעצם קרה?

אחת הסיבות המשמעותיות לירידה היא תנועת התיירים מסין, משנת 2003 עלתה בהדרגה תנועת התיירים הסינים כשבשנת 2019 לבדה טסו 660 מליון סינים כשחלק נכבד מהתנועה היה בתוך סין עצמה.

חברות רבו הודיעו על קיצוץ טיסות, כמו למשל אמריקן איירליינס שהודיעה על קיצוץ של 20% בטיסות בינלאומיות וב 10% בטיסות פנימיות. חברות אחרות בחרו להפסיד כסף, ולהמשיך לטוס בטיסות רפאים רק כדי לשמור על מיקומן ב"סלוטים" בשדות התעופה (מתן עדיפות להמראה ונחיתה).

 

אז הקורנה כן אשמה?

התשובה היא שממש רחוק מזה.

חברות התעופה היו במשבר הרבה לפני שהקורונה הגיחה לעולם.
לדוגמא, חברת אמריקן איירליינס (ס.AAL), הנמצאת בחובות כבדים ונמצאת במגמת ירידה כבר משנת 2018, חשבה שבשנת 2020 היא תוכל למחוק את החובות בעקבות ההכנסות הצפויות.

בשנת 2019 לבדה, שנחשבה לשנה רווחית, נסגרו חברות תעופה ותיקות שהשאירו את עולם התעופה עם פה פעור. כך למשל תאגיד חברת התיירות תומאס קוק הבריטית שבבעלותה מספר חברות תעופה שהודיעה על הפסקת פעילות לאחר למעלה מ-180 שנה והותירה חצי מליון נוסעים תקועים ברחבי העולם.

אליה הצטרפו גם כמה חברות לואו קוסט כמו אייר ברלין, פלייבי הבריטית שהודיעה על הפסקת פעילות (וקרסה סופית בעקבות הקורונה) ועוד רשימה ארוכה של חברות אירופאיות אחרות.

AMERICAN AIRLINES
AMERICAN AIRLINES

 

יש גם יוצאים מן הכלל

יוצאת מן הכלל מניית דלתא איירליינס (ס.DAL) ששמרה על מגמה אחידה לאורך השנים.
המוטו המפורסם של וורן באפט – לפחד כשכולם תאבי בצע, ולהיות תאב בצע כשכולם מפחדים מוכיח את עצמו שוב מחדש כשהוא מחליט להגדיל פוזיציה בחברת התעופה דלתא איירליינס ובכך להפוך למשקיע הגדול ביותר בחברה עם יותר מ 10% אחזקה.

וורן שידוע בקניית מניות איכותיות שמגיעות לתחתית, החל במסע רכישת דלתא איירליינס כשהמשבר רק דוחף אותו להגדיל פוזיציה. חברת דלתא שנחשבת לחברה איכותית לפי האנליסטים של וול סטריט וצופים לה עליה של 50% מערכה לפחות.

DELTA AIRLINES

DELTA AIRLINES 

ומה אצלינו?

מניית אל על, שעומדת היום על ערך של 64.40 אג', הייתה בעברה בגבוהים של 350 אג' ומעלה ונדמה שהקורונה מוחקת אותה לאט לאט מהמפה…אבל אם נתבונן לעומק נראה שההתרסקות שלה התחילה אי שם בשנת 2017.

חברות הלואו קוסט שנכנסו חזק לשוק הישראלי וכרסמו בנתח השוק של החברה, יחסי עבודה עכורים בין ההנהלה לעובדים, טייסים ששבתו על ימין ועל שמאל, איחורים כרוניים בטיסות, וביטול טיסות באופן מפתיע וכל זה עוד הרבה לפני שהקורונה הגיעה.

אז כשחברת אל על מפרסמת בימים טרופים אלו על ירידה בהכנסותיה בטווח של 140-160 מליון דולר בשל התפשטות הנגיף. כדאי לקחת בערבון מוגבל את ההודעה ולהבין שהחברה בקשיים הרבה לפני ההפסדים בעקבות הנגיף.

EL AL
EL AL

 

 

רבותיי, ההיסטוריה חוזרת

בסוף מרץ 2009 פרצה לתודעה מחלת שפעת החזירים שגם היא כמו הקורונה התפשטה במהירות.
חודש לאחר מכן הודיע ארגון הבריאות העולמי אזהרת התפשטות שנמשכה עד לדצמבר 2009.

באותם חודשים שקדמו להתפרצות מניות חברות התעופה דישדשו, כך למשל מניית חברת דלתא איירליינס, עלתה ב 4% ואילו ה-S&P עלה בכמעט 30% בזמן שהשווקים התחילו רק להתאושש מהמשבר של 2008.

לעומת זאת, שלושה חודשים לאחר שהודיע ארגון הבריאות העולמי כי שפעת החזירים בירידה, זינקה מניית אמריקן איירליינס במעל ל 20% ואילו בשלושה חודשים לאחר ההודעה המשיכה המנייה לשעוט למעלה ועלתה במעל ל 140%.

אז למי שחשב ששוק התעופה בצרה, יכול להיות…אבל סביר להניח כשכל הסיפור יסתיים…מי שישרוד, יחזור חזק יותר למשחק.

 

 

***אין באמור המלצה לקניה או מכירה של ניירות ערך, הכותב עשוי להחזיק בנייר וזהו אינו תחליף לייעוץ פרטני המותאם לצרכיו האישיים של כל אדם

כתבות מאותו תחום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button
{ "symbols": [ { "title": "S&P 500", "proName": "OANDA:SPX500USD" }, { "title": "נאסדק 100", "proName": "OANDA:NAS100USD" }, { "title": "EUR/USD", "proName": "FX_IDC:EURUSD" }, { "title": "BTC/USD", "proName": "BITSTAMP:BTCUSD" }, { "title": "ETH/USD", "proName": "BITSTAMP:ETHUSD" } ], "colorTheme": "light", "isTransparent": false, "displayMode": "adaptive", "locale": "he_IL" }
Close
Close